انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

 

 

  • 1399/12/16 - 10:55
  • تعداد بازدید: 1653
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

یازدهمین ‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان اردبیل برگزار شد

یازدهمین ‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با موضوع داستان طنز و ویژگی‌های آن، روز ۱۳ اسفندماه سال جاری در بستر فضای مجازی برگزار و دو اثر داستانی اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، این نشست با حضور عباس قدیرمحسنی نویسنده و مدرس ادبیات داستانی برگزار شد و او در ابتدای مباحث خود به نقل قول از مرادی کرمانی، پیش‌کسوت داستان طنز پرداخته و خاطرنشان کرد: نوشته‌ی طنز، نوشته‌ای است که به دل، درد بیاورد؛ به مغز، فکر و اندیشه و به لب، خنده؛ بنابراین صرف خندیدن نمی‌تواند نوشته‌ای را طنز کند.

وی درباره داستان طنز گفت: داستان طنز خیلی با داستان و ساختار داستان‌های دیگر متفاوت نیست. یعنی درواقع داستان طنز نیز باید تمام عناصر داستان چون طرح، پی‌رنگ، شخصیت‌ها، شروع و پایان را در خودش داشته باشد؛ اما علاوه بر آن‌ها یک چیزهای دیگر را باید اضافه‌تر داشته باشد.

قدیرمحسنی بابیان اینکه طنز بیانی و کلامی برای ما شوخ‌طبعی به وجود می‌آورد و ما را می‌خنداند، در ادامه افزود: داستان طنز به صورت کلامی شکل می‌گیرد، یعنی روی دیالوگ‌ها سوار می‌شود و بخش دیگرش به ساختار داستان برمی‌گردد. موقعیت داستان، حادثه و گره داستان که می‌تواند برای ما طنز ایجاد کند. درواقع روی دو عنصر زبان گفت‌وگوها طنز کلامی به وجود می‌آید و در ساختار داستان با یک موقعیت یا حادثه یا اتفاق یا ماجرا، طنز موقعیت شکل می‌گیرد.

دانش‌آموخته‌ی ادبیات داستانی در رابطه با طنز موقعیت نیز اظهار کرد: در این شیوه طنز معمولا دو عنصر باید باشد که اول اغراق است؛ یعنی بزرگنمایی، درواقع یک چیز کوچک را گسترش دادن و دوم تضاد است. در اغراق و بزرگنمایی ما یک اتفاق کوچک را بسط و گسترش می‌دهیم، به‌عنوان‌مثال می‌توان به داستان مربای شیرین مرادی کرمانی و در تضاد هم لورل و هاردی یا انیمیشن تام و جری اشاره کرد که در این مجموعه‌ها، شخصیت‌های متضادی را می‌بینیم که موقعیت‌های طنزی را به وجود می‌آورند.

او به شوخ‌طبع بودن نویسندگان طنز اشاره و اضافه کرد: آن کسی که طنز می‌نویسد بهتر است کمی شوخ‌طبعی در خودش داشته باشد.

قدیرمحسنی در پایان کلامش نویسندگان را به استفاده از تجربیات زیستی فراخوانده و تأکید کرد: استفاده از حوادث پیرامونی برای خلق یک اثر طنز خیلی مهم است، چراکه قابل‌لمس‌تر است و قطعاً اگر این کار را انجام دهیم، بیشتر موفق خواهیم شد؛ چون از تجربه زیسته‌ی خودمان استفاده کرده‌ایم و این نکته حایز اهمیت است.

در این نشست داستان‌های «مونالیزا» نوشته آیناز فتحی و «از شنبه» نوشته نگار وطن‌خواه توسط مربیان، اعضا و میهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت